DaMo

Historien om DaMo-stilen


I 500-tallet kom den indiske prins Bodhidarma, eller Da Mo som kineserne kalder ham, over bjergene fra Indien for at sprede buddhismen i Kina. Kejseren værdsatte dog ikke hans lære men udviste Da Mo fra hoffet. Med såret stolthed trak Da Mo sig tilbage til det i dag berømte Shaolin Kloster. Der opdagede han til sin store sorg, at munkene, som jo skulle være rådgivere og forbilleder for folket, var i meget dårlig form.

I følge legenden trak Da Mo sig tilbage til bjergene, hvor han mediterede uafbrudt i ni lange år. Han studerede sammenhængen mellem dyrene, naturen og hele universet, samt hvordan mennesket skal leve for at opnå harmoni og helse. Det fortælles, at han derefter vendte tilbage til Shaolin klosteret med de QiGong teknikker, som han udviklede under sin meditation, og som siden blev navngivet efter ham.

DaMo-stilen er de sidste 1.500 år blevet bragt videre fra den ene generation af munke i Shaolin klosteret til den næste og har bidraget væsentligt til, at munkene nu er kendt over det meste af verden for deres fantastiske fysiske og psykiske udvikling.

Indenfor Medicinsk QiGong findes der dokumenteret mange forskellige stilarter. Mange er skabt indenfor de seneste årtier. Den gamle og velafprøvede DaMo-stil var i 80'erne udvalgt som en stil for blandt andet læger indenfor traditionel kinesisk medicin, så de selv kan bevare et godt helbred og herigennem bidrage til at hjælpe andre.

Teksten stammer fra det hæfte, hvorefter jeg lærte DaMo Nei Dan i 1995.


   
       
Da Mo stilen - kaldes af nogle for Shaolin Qi Gong - er en klassisk form for QiGong.

Den består af to dele: De indre og de ydre øvelser.

I Da Mo stilen arbejder man med forestillingskraft, åndedræt og langsomme bevægelser.

Det er en god grundstil, der i Kina er kendt for sin gode virkning, når den praktiseres dagligt.

Trin 1: Nei Dan - De indre Øvelser
Seks enkle øvelser der styrker og afbalancerer kroppens energisystem - også kaldet den lille himmelske cirkel (meridian systemet) Øvelserne bedrer kroppens almene tilstand.
Efter nogle måneders træning kan man gå videre til trin 2.

Trin 2: Wai Dan - De Ydre Øvelser
Disse øvelser øger evnen til kommunikation og videreudvikler kroppens energi. Træningen tilgodeser det fysiske, men daglig udøvelse af QiGong skaber også indre ro og harmoni.

Teksten er skrevet af Mette Feilberg

Undermenu

powered by cmsimple.dk Sitemap Mailform Print version

Sidst opdateret:
09/01 2014 09:48:29